Portretten

- Publicaties
Verhalen
Fotoverhalen
Tintels

 
 

Leven-lang-leren

Portretten uit De SchrijfWerkPlaats

Leren – wat is dat eigenlijk, en hoe doe je het?

Of doe je het niet en gebeurt het?

Als leren vanzelf gaat, waarom is er (in Nederland) dan een leerplicht?

Is men - wie? - soms bang dat er zonder school niet wordt geleerd?

Of is school er om te zorgen dat er goed wordt geleerd en de goede, dus niet de verkeerde dingen?

Dat men - wie? - op school weet wat goed is blijkt wel: leerlingen krijgen cijfers en toetsresultaten, zodat ze weten of ze het goed doen. Dit pakt niet altijd even goed uit. Op school moet geleerd worden, maar veel kinderen verliezen er hun natuurlijke nieuwsgierigheid. Op school wordt geleerd, maar ook veel niet geleerd.

Over leren heb ik het met diverse mensen gehad. Iedereen is naar school geweest. Scholen zijn speciaal voor leren ingericht, leraren zijn ervoor opgeleid. Vervolgopleidingen zijn (over het algemeen) bedoeld om voor te bereiden op werk. Hoe pakt dit in de praktijk uit? Ook daarover gingen de gesprekken.

De portretten laten zien dat de antwoorden divers zijn. Is het dan niet vreemd dat in het huidige onderwijssysteem van alle kinderen (ongeveer) hetzelfde wordt gevraagd?

Leren – wat is dat eigenlijk, en hoe doe je het?

De eerste antwoorden vind je in tien portretten.

Jacqueline Lucas

De SchrijfWerkPlaats

schrijven en laten schrijven

Terug naar start

Jetske: "Leerkrachten noemden mij een modelleerling, maar ik gun niemand mijn onderwijstijd."

Marjolijne: "Op de middelbare school heb ik geleerd het genot van nieuwsgierigheid te proeven."

Claire: "Waar ik goed in ben zijn niet de gebieden waarop wordt getest en beoordeeld."

Jacqueline: “Ik leerde bewuster naarmate ik minder opleiding volgde: leren doe ik vooral door te doen.”

Simone: “Mijn persoonlijke ontwikkeling is van grotere waarde dan de gehaalde papiertjes.”

Monique: “Het is lastig dat het ‘gewone’ denken een selectiecriterium is voor veel banen.”

Angeline: “Ik ben een voorbeeld van iemand die doet waarvoor ze is opgeleid.”

Tamir: “Leerlingen willen niet leren wat bevestigt dat ze dom zijn.”

Heleen: “Wat op een school als deze gebeurt is niet vanzelfsprekend. Dat houdt ons wakker.”

Olwen: “Als ik op school mijn interesse had mogen volgen, had ik kunnen leren dat dat leren is en dat dat nooit ophoudt.”

 

Wil je zelf een portret laten schrijven of heb je een andere suggestie? Neem contact op.